Jesteś tu: Strona główna Porady Porady Artykuł

Jak napisać reklamację

Dodano: 25 listopada 2008, 0:10 Autor:

Podpowiadamy, co musi się znaleźć w takim piśmie, by dobrze chroniło również i twoje interesy, a nie tylko sprzedawcy.
Jak napisać reklamację
Przeczytaj więcej

Ważne informacje

Aby reklamacja była skuteczna, muszą się w niej znaleźć podstawowe informacje:

1 Nagłówek - "Reklamacja towaru niezgodnego z umową”.

2 Data sporządzenia pisma.

3 Twoje imię, nazwisko i adres. Możesz podać również numer telefonu.

4 Data nabycia towaru, jego nazwa, cena oraz dowód zakupu. Trzeba wpisać numer rachunku i mieć przy sobie jego oryginał (kopię możesz też zrobić i zostawić sobie w domowym archiwum).

5 Opis niezgodności towaru z umową - w tym punkcie piszesz, dlaczego dany towar nie spełnia twoich oczekiwań. Na przykład, że buty się rozkleiły po miesiącu chodzenia.

6 Kiedy ta niezgodność została stwierdzona. Pamiętaj, że w przypadku stwierdzenia wady na jej zgłoszenie masz zgodnie z prawem dwa miesiące. Uważaj, by nie przekroczyć tego terminu, bo wtedy tracisz uprawnienie do reklamacji tej wady.

7 Tu opisz swoje żądania jako reklamującego. Za pierwszym razem możesz domagać się nieodpłatnej naprawy towaru lub jego wymiany na nowy. Pamiętaj, że wybór zależy jedynie od ciebie. Zwrotu pieniędzy lub obniżki ceny możesz domagać się od początku jedynie wtedy, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe, zbyt kosztowne lub narażałyby cię na znaczne niedogodności.

8 Podpisz się odręcznie.

Terminy reklamacji

Na jej złożenie masz dwa lata od chwili kupna danego towaru (w przypadku rzeczy używanej kupujący i sprzedawca mogą skrócić ten czas do roku).

Pamiętaj jednak, że w przypadku stwierdzenia wady na jej zgłoszenie masz najwyżej dwa miesiące. Gdy przekroczysz ten termin, sprzedawca nie będzie ponosił za nią odpowiedzialności. Radzimy zgłaszać reklamację na piśmie, aby w razie wątpliwości wykazać fakt zawiadomienia sprzedawcy.

Sprzedawca musi ustosunkować się do twojej reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych - liczonych od dnia następnego po dniu, w którym ją złożyłeś. Jeśli nie udzielił ci odpowiedzi, oznacza to uznanie reklamacji! Powinna być wówczas załatwiona tak, jak to napisałeś w dokumencie reklamacyjnym.

Nie jest jednak powiedziane, w jaki sposób masz otrzymać odpowiedź. Dlatego należy to ustalić i zapisać w reklamacji. Musisz też wiedzieć, że 14-dniowy czas na udzielenie odpowiedzi przez sprzedawcę nie oznacza, że towar w tym właśnie czasie będzie naprawiony lub wymieniony. Często jest to pole konfliktów między sprzedawcami i konsumentami, bo przepisy nie są wystarczająco precyzyjne.

Brak odpowiedzialności

Sprzedawca nie może w umowie zawartej z tobą napisać, że nie będzie odpowiadał za towar bądź w jakikolwiek sposób tę odpowiedzialność ograniczyć. Ty również nie możesz zwolnić sprzedawcy z tej odpowiedzialności. Nawet jeśli napisałeś, że wiesz o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.

Czytaj więcej o:
  • jak napisać reklamację
  • porady
  • reklamacje
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt w/s prenumeraty »

Zadzwoń 0 800 16 00 16 lub 68 324 30 66

Napisz maila:

Jesteśmy też na:

Gazeta Lubuska jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.gazetalubuska.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne Sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.