Planowane inwestycje, budżet gminy, zarobki władz, wolne stanowiska pracy… Sprawy dziejące się w publicznych instytucjach - urzędach gminy, marszałkowskim, starostwie, inspekcjach itp. - są informacją publiczną, którą masz prawo znać.
Najczęściej są one udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej. Znajdziesz go na stronie internetowej wybranej przez Ciebie instytucji - po kliknięciu w znaczek BIP.'
Jeśli jednak nie masz internetu lub biuletyn nie zawiera interesujących cię informacji - a urzędnik nie jest w stanie udzielić ich od ręki - wtedy musisz złożyć wniosek.
Co napisać
Wniosek powinien zawierać:
1 Twoje dane - imię, nazwisko i adres zamieszkania
2 Podstawę prawną - czyli ustawę o dostępie do informacji publicznej
3 Co chcesz wiedzieć - określ, czego dana informacja ma dotyczyć
4 Sposób i forma udostępnienia informacji - czy chcesz ją otrzymać w formie elektronicznej, czy mają być kopie itd.
5 Podpis - bez niego wniosek nie będzie rozpatrzony
Ile zapłacisz
Wniosek złóż do instytucji, która posiada interesujące cię dane. Jeżeli okaże się, że znajdują się gdzie indziej, powinieneś zostać o tym poinformowany.
Ile zapłacisz
Udostępniane informacji publicznej jest obowiązkiem urzędników i nie mogą żądać za to pieniędzy. Za wyjątkiem sytuacji, gdy pojawiają się dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem i formą udzielenia informacji - na przykład, gdy żądamy jej powielenia w kilku egzemplarzach.
Jeżeli we wniosku nie zgodziłeś się na pobranie opłaty, w czasie 14 dni od jego złożenia zostaniesz powiadomiony o konieczności poniesienia kosztów. Dopiero po wyrażeniu zgody i upływie kolejnych dwóch tygodniu, dostaniesz żądaną informację.
Co się dzieje z wnioskiem
Uznaje się go za przyjęty z dniem złożenia. Od tego momentu biegnie termin, do którego musisz dostać odpowiedź - do 14 dni kalendarzowych. Jeśli instytucja potrzebuje więcej czasu, musisz o tym wiedzieć i znać nowy termin - nie późniejszy niż 2 miesiące.
Jeśli wybrana przeze ciebie forma lub sposób udzielenia informacji nie mogą być spełnione z przyczyn technicznych, też musisz zostać o tym powiadomiony.
Brak odpowiedzi oznacza, że wniosek pozostanie nierozpatrzony.
W razie odmowy
Odmowa dostępu do informacji publicznej może nastąpić z kilku powodów:
Informacja może być nieujawniona w całości lub w części. Odmowa musi nastąpić w formie decyzji administracyjnej (na piśmie, z podaniem podstawy prawnej, uzasadnieniem, nazwiska danego urzędnika).
Jeżeli w decyzji rozstrzygnięcie nie jest pełne - np. pomija część wniosku, brakuje pouczenia o prawie do odwołania albo o prawie złożenia skargi do WSA lub powództwa do sądu powszechnego - jest nieprawidłowa. Wtedy w czasie 14 dni możemy żądać uzupełnienia.
Możesz otrzymać też pismo, że żądana przeze ciebie informacja nie jest publiczną. Możesz odwoływać się od rozstrzygnięcia albo złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na bezczynność (po uprzednim jego wezwaniu na piśmie do usunięcia naruszenia prawa).
Dane przetworzone
Informacja przetworzona stanowi zestawienie różnych informacji publicznych ujętych na przykład w zbiór danych, zestawienia, tabelki, porównania itd. "Przetworzenie" wymaga dodatkowej pracy, dlatego ustawa ogranicza je do zakresu, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego.Będziesz musiał go wykazać. Choćby tłumacząc, że jej udostępnienie usprawni działanie administracji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?