MKTG SR - pasek na kartach artykułów

48 nowych samochodów rejestrowanych jest na godzinę

Adam Mirosiński
Polacy kupują coraz więcej nowych samochodów.
Polacy kupują coraz więcej nowych samochodów. archiwum
210,7 tys. nowych samochodów osobowych zarejestrowano w Polsce w pierwszej połowie 2016 r. Oznacza to wzrost o 18,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jak świeże bułeczki sprzedają się zwłaszcza hybrydy i auta klasy premium.

Z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że głównym motorem napędowym branży są nabywcy instytucjonalni – liczba rejestrowanych przez nich pojazdów zwiększyła się w pierwszej połowie 2016 r. o 26,6 proc. w porównaniu do okresu styczeń-czerwiec 2015. W przypadku klientów indywidualnych było to 5,7 proc.

– Większa liczba rejestracji to efekt poprawy sytuacji w gospodarce. Stabilizujące się warunki sprzyjają podejmowaniu decyzji zakupowych. Niewielkie znaczenie mógł też mieć program Rodzina 500 plus, dzięki któremu w budżetach domowych Polaków pojawiły się dodatkowe pieniądze – komentuje sytuację Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Pytany, jak wygląda wpływ reeksportu na prezentowane wyniki tłumaczy, że według szacunkowych danych ok. 8-10 proc. aut kupionych w polskich salonach trafia za granicę. – Nie da się przy tym jednoznacznie wskazać głównego kierunku reeksportu, bo zależy on m.in. od kursu walut, popytu na dany model, a nawet wsparcia marketingowego w poszczególnych krajach.

Polubiliśmy samochody premium

Rekordy bije segment marek premium. W pierwszej połowie 2016 r. liczba rejestracji samochodów „z wyższej półki” wzrosła aż o 31,8 proc., podczas gdy dla marek popularnych było to 17 proc. Jak zaznacza Jakub Faryś, widoczna jest wyraźna dominacja (86,2 proc.) nabywców instytucjonalnych w tym segmencie – przybyło ich 33,8 proc. Dał się jednak zauważyć również stosunkowo silny wzrost rejestracji pojazdów przez klientów indywidualnych (o 20,6 proc.), podczas gdy w roku poprzednim ich zainteresowanie malało.

– Dzięki modelom A4, A6 i Q7 pierwsze sześć miesięcy tego roku należy do najbardziej udanych w historii. Zarejestrowanych w tym okresie 5107 pojazdów przełożyło się na wzrost sprzedaży o 35,5 proc. – podkreśla Leszek Kempiński, PR Manager Audi.

– W pierwszej połowie 2016 roku marka BMW osiągnęła liczbę 5753 rejestracji, co stanowi 30 proc. wzrostu w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku. BMW utrzymało pozycję lidera w segmencie premium – stwierdza Katarzyna Gospodarek z BMW Group.

Użytkowe też mają się nieźle

Świetne wyniki odnotowano też w grupie pojazdów użytkowych. Między styczniem a czerwcem 2016 r. zarejestrowano ich 29,8 tys., co stanowi wzrost o 22,7 proc. Jednocześnie w tym samym czasie wydziały komunikacji wydały 13 250 dokumentów na samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, co przełożyło się na 30-procentowy skok w stosunku do analogicznego okresu 2015 r.

Vany, auta sportowe i kabriolety

W okresie od stycznia do czerwca br. najsilniej wzrósł popyt na duże minivany (76,4 proc.), samochody sportowe i cabrio (56,7 proc.) i luksusowe limuzyny (45,1 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się kombivany (44,2 proc.) oraz duże SUV-y i crossovery (43,9 proc.).

– Na szczególną uwagę zasługuje sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi – w skali pierwszego półrocza rejestracje tego typu pojazdów wzrosły aż o 85,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ogólnie zarejestrowano 4,7 tys. samochodów z napędem alternatywnym, w większości hybryd – mówi Mirosław Michna, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

– Wyniki sprzedaży świadczą dobitnie, że polski rynek bardzo dobrze przyjął napęd hybrydowy, który przestał być ciekawostką, a stał się po prostu kwestią świadomego wyboru. Widać to zwłaszcza po klientach flotowych, u których decyzja jest efektem szczegółowej analizy opartej na wiedzy ekspertów – komentuje Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland.

Mniej motocykli

Nie w każdym obszarze jest tak różowo. Od stycznia do czerwca 2016 r. zarejestrowano 13 237 nowych motocykli, czyli o 4,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2015 r. Eksperci zwracają jednak uwagę, że dobry wynik osiągnięty w poprzednim roku był przede wszystkim zasługą zmiany pozwalającej kierować motocyklem do 125 cm3 osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B, a także modyfikacji przepisów homologacyjnych. – W związku z tym, pomimo spadku popytu w stosunku do poprzedniego roku, liczba rejestracji w pierwszym półroczu 2016 r. stanowi wciąż bardzo dobry wynik. Zarejestrowano prawie trzy razy więcej motocykli niż w analogicznym okresie 2014 i 2013 roku – wyjaśnia prezes PZPM.

Na rynku motorowerów utrzymuje się trend spadkowy, bo część popytu na te pojazdy przesunęła się do kategorii motocykli. W pierwszym półroczu 2016 roku zarejestrowano 12 501 motorowerów, co oznacza spadek o 21,4 proc.

Produkcja w górę

Ze wzrostem pierwsze półrocze zakończyła za to branża produkcyjna. Z linii montażowych zakładów zlokalizowanych w Polsce zjechało 378,4 tys. pojazdów – o 4,7 proc. więcej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Produkcja samochodów osobowych zwiększyła się o 4,6 proc. (311,5 tys. w pierwszej połowie br.), dostawczych i ciężarowych o 5,4 proc., a autobusów o 2,5 proc.

Co dalej?

Jeśli dobra sytuacja w gospodarce utrzyma się, jest szansa na zakończenie roku ze znacznymi wzrostami rejestracji. W przypadku samochodów osobowych ich liczba może sięgnąć ponad 400 tys. egzemplarzy, a uwzględniając auta dostawcze przekroczyć magiczną barierę pół miliona. Warto przy tej okazji wspomnieć, że w 2015 r., po raz pierwszy od wejścia Polski do Unii Europejskiej, skumulowany rezultat przekroczył 400 tys. – zarejestrowano w sumie 408 260 nowych samochodów osobowych i dostawczych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska